/ 21 kommentarer

Jag är helt tagen

unnamedNi vet när en vaknar upp och ögonen öppnas för något som de tidigare varit stängda för? Det hände mig igår kväll när jag blev tipsad om en live-sändning på Instagram av Lovette som har kontot @blackvogue_se . Vilken oerhört mäktig person, med ett sådant viktigt budskap till oss alla. Sist jag fick detta typ av uppvaknande var när jag blev feminist som 14-åring.

Skynda er och gå in på hennes konto och se hennes live-sändning genom att klicka på hennes profilbild i din mobiltelefon. Den är kvar till i eftermiddag. Sedan i höstas har debatten kring CA (Cultural Appropriation) varit en stor debatt. Jag har läst på avstånd utan att ta direkt ställning för jag har inte lyckats förstå helt och fullt vad det handlar om. Jag har förstått så pass mycket att jag har tagit avstånd från t.ex. tipitält i min inredning och från att köpa utklädningsdräkter till Elle som syftar till ett förtryckt folk (ex. ”indiandräkt”), men det handlar om så mycket mer och om något större. Framförallt har jag förstått nu. Jag förstår det problematiska kring CA på ett sätt som jag inte tidigare gjort. Jag skulle kunna ägna ett låååångt inlägg åt att förklara både vad CA är och problematiken kring det, men Lovette gör det så mycket bättre och hon förtjänar all spridning. Hon är en fantastisk talare så även om du inte håller med om allt hon säger så kommer du att bli tagen av henne.

Något av det viktigaste jag lärde mig var att vi vita feminister ofta behandlar svarta såsom män behandlar oss. Vi gör det inte för att vara dumma utan för att vi saknar kunskap och det måste vi vara ödmjuka inför. Titta på Lovettes live, ha ett öppet sinne och lyssna ordentligt på det hon har att berätta. Du behöver som sagt inte hålla med om allt, men ägna en stund av din tid idag till att i alla fall lyssna.

21 kommentarer

  • Emil

    19 februari, 2018 kl. 10:46

    Tagen av Live-videon.

  • Sofia

    20 februari, 2018 kl. 00:04

    Snubblade över din blogg nu när man sökte runt på internet, läste lite gamla inlägg. Så läser man detta inlägg. Pyser jävligt snabbt härifrån :) Ha det!

    • Stina Hägglund

      20 februari, 2018 kl. 07:24

      Det är nog lika bra för oss alla! Hejdå!

  • Annica

    20 februari, 2018 kl. 15:37

    Jag tänker nog lite annorlunda där.. :) Vill mina tre tjejer ha en indiandräkt, eller en pandadräkt, eller en hunddräkt, klänning/krona, fjärilsvingar, ja.. Vad de än vill ha i utklädningsväg så känner jag att det blir istället ett ypperligt tillfälle om de tar på sig indiankläderna att man pratar om indianerna. Man kanske kan läsa i böcker vad som hänt dem, man kan göra samma sak med samerna och deras dräkter, våra egna nationalkläder. Ja allt sådant. Även med religion kommer vi göra så då vi har olika religioner i min familj. Jag är ju frikyrkligt kristen, min man är satanist. Min svärmor är ateist och min mamma är även hon frikyrklig. Sedan har vi min pappa och min svärmor som har varit fast i drog och alkoholträsket, där kommer vi även där vara öppna och berätta om vad de varit med om, hur de kom ifrån det hela och vad det kostat dem. Just för att visa på olikheter, styrkor och svagheter, hur man ändå som individ är viktig och hur man kan tänka och ändå få göra ett eget val i hur man själv ska ställa sig i saker och ting.

    • Stina Hägglund

      20 februari, 2018 kl. 23:33

      Jag förstår hur du tänker Annica. Jag tänker dock ur ett större perspektiv då jag inte tänker på skadan det gör att ett barn approprierar en kultur utan att det sker i så pass stora skalor på ett sätt där människor är öppna med att de far illa av det. Ett exempel på en kortfattat enkel beskrivning av CA och lite hur jag tänker i ämnet kan du läsa om här om du är intresserad:
      https://www.baaam.se/vad-ar-kulturell-appropriering-vi-reder-ut-en-gang-for-alla

  • Hanna

    20 februari, 2018 kl. 17:52

    Med risk för att låta otrevlig och kanske också ignorant. Jag har hört talas om CA tidigare, men är liksom du inte alls väl insatt. Jag började se videon, men upplvde att det tog väldigt lång tid för henne att komma till saken, så jag orkade inte se hela. Dåligt av mig jag vet! Skulle du inte kunna sammanfatta i väldigt korta drag vad hon sa? Bara några korta saker som en borde tänka på.

    • Stina Hägglund

      20 februari, 2018 kl. 21:30

      Du låter inte alls otrevlig, jag förstår vad du menar. Precis som jag skrev har jag själv haft svårt att förstå tills jag såg Lovettes live och fick upp ögonen och en riktig Aha-upplevelse. Jag känner att jag inte är rätt person att föra denna debatten då det finns SÅ många som sagt det så länge och så mycket bättre. Och därför väller jag att hänvisa till andra. Människor som upplevt det själva. Jag kan tipsa om denna länken som Lovette länkade till idag och som ger en relativt kort och enkelt förklaring till vad CA är och varför det är problematiskt:

      https://www.baaam.se/vad-ar-kulturell-appropriering-vi-reder-ut-en-gang-for-alla

      Ha det bra Hanna, och vad bra att du är öppen för att lära dig mer ❤

  • Anne

    20 februari, 2018 kl. 18:47

    Själv tycker jag att hela begreppet kulturell appropriering är sjukt rasistiskt. Det vill ju vidmakthålla att grupper av människor ska hållas åtskilda, och inte mixas. Helt sinnessjukt att ett universitet i Kanada inte tillät yoga av denna anledning (kränkande mot indier). Och Anna Danielssom (apan satt i granen) som blev helt sänkt av mobbande kommentarer när hon skaffat långt lockigt svart hår och klippte av sig det för att hon inte stod ut med elaka nät-kommentarer. Jag tror inte indianer varken mår bättre eller sämre för att barn leker i ett tipitält.

    • Stina Hägglund

      20 februari, 2018 kl. 21:18

      Jag håller inte med dig alls. Förstår inte att du kan tycka att det är rasistist? Rasism per definition kan bara ske när det drabbar folkgrupper eller kulturer som är underställda andra. Alltså om en svart man skämtar om att vita personer är på ett visst sätt kan det aldrig jämföras med att en vit person skämtar på svartas bekostnad.

      Jag förstår problematiken och det svåra i att veta vart gränsen går när det kommer till CA. Här tror jag att det att är oerhört viktig att som vit och priviligerad lyssna på de som blir förtryckta. På samma sätt som jag vill att män ska lyssna på mig som kvinna och vad jag anser mig förtryckt av. Jag har svårt att tro att du ens lyssnat på Lovettes live (finns nu på YouTube) för precis de där sakerna du nämner tar hon upp och berättar om. Hela anledningen till att hon gjorde liven var dels på grund av alla diskussioner kring CA efter Apan satt i granen-grejen. Jag ber dig inte att hålla med, men lyssna i alla fall på någon som kommer från ”rätt sida” istället för att bara lyssna på de som upplever sig utpekade och kränkta av att de fått höra att det dem gjort är CA.

      Självklart bryr sig inte Amerikas ursprungsbefolkning om vad något barn i Sverige leker i. Men det handlar inte om ett barn utan vi måste se till helheten och problemet i strukturen. Tänk dig själv att hela ditt liv tillhört en kultur du blir hånad för, mördad för och förtryckt för, och helt plötsligt exploateras den i varenda skyltfönster under en period för att en vit person helt plötsligt bestämt sig för att det är snyggt… inom några år när det inte trendar längre är det back to normal och till rasismen. Det är oerhört problematiskt. Det kan vara svårt att förstå på djupet när en hör om det första gången och därför är det oerhört viktigt att i alla fall lyssna på dem som är i positionen att berätta om det. Där tycker jag Lovette är helt otrolig!

  • Anne

    20 februari, 2018 kl. 23:36

    Jag tycker att själva rasismen just ligger i att se vissa folkgrupper som underställda andra? Varför skulle en svart person vara underställd en vit person? Om Oprah Winfrey driver med en vit hemlös man kan det aldrig vara rasism, för den vite hemlöse mannen har ändå mer makt än mångmiljardärskan Oprah just för att han är vit och man? Jag har också väldigt svårt att se en kultur där man blir förtryckt och mördad – vilken? exploateras i ett skyltfönster? OM man vill ha integrerade multikulturella samhällen känns hela grejen med CA som en enda stor stenmur som förhindrar goda krafter.

    • Stina Hägglund

      21 februari, 2018 kl. 00:19

      Här gäller det att se det hela på en strukturell nivå snarare än på en individnivå. Givetvis har Oprah mer makt en en hemlös vit man men det gäller att se det från ett större perspektiv. På samma sätt har kronprinsessan Victoria mer makt än en vit tjugoårig man som jobbar på Ica, men det fråntar inte faktumet att vi lever i ett patriarkat och att män på en strukturell nivå förtrycker kvinnor. Desamma gäller rasism. Svarta är strukturellt underställda vita och det är helt fruktansvärt. När såg du senast en film med enbart svarta skådespelare till exempel? Hur många filmer har du sett med enbart vita? Det är ren fakta att vi vita strukturellt förtrycker svarta och det är ingenting som går att debattera huruvida det är så eller inte.

      När det kommer till kulturer och folkgrupper som blir mördade och förtryckta kan jag nämna oerhört många. Vi här i Sverige plundrade och tog över Samernas mark och fråntog dem rätten till sin religion och sitt språk. På samma gång vill vi ha deras renskinn, deras renkött och bära deras smycken. Om du lyssnar på samernas berättelser idag kommer du att få höra att förtrycket och rasismen mot dem är högst dagsaktuell. Desamma gäller Amerikas ursprungsbefolkning som ofta felbenämns som ”Indianer”, Judarna i andra världskriget, Aboriginerna i Australien, Maorierna på Nya Zeeland, Sydafrikas svarta invånare och många många fler. Behöver jag verkligen fortsätta? Listan tar tyvärr aldrig slut.

      Det är stor skillnad på att uppskatta en annan kultur och att appropriera den. Att bo i ett land som Sverige där det kryllar av olika kulturer tycker jag är fantastiskt och jag tar gärna del av dessa olika kulturella uttryck och lär mig att uppskatta dem. Men att appropriera deras kultur är något helt annat och är absolut ingenting som krävs för att kunna leva i ett mångkulturellt samhälle. Vill återigen tipsa dig om att se live-sändningen som hela mitt inlägg handlade om. Precis de här sakerna du tar upp besvarar hon och förklarar på ett sätt som är enkelt att förstå. Det är så viktigt att lyssna på de som blir förtryckta istället för att enbart lyssna till sig själv och alla vitas åsikter och tankar. https://www.youtube.com/watch?v=WtBL6MzZCrQ&t=869s

  • Anne

    21 februari, 2018 kl. 08:28

    Alltså, vi som lever idag är ju inte ansvariga för brott som begåtts mot andra folkgrupper för hundrtalas år sedan. Ja, vita europeer använde slavar, men i mycket mindre utsträckning än afrikanerna själva eller araberna. Det var inte så att europeerna fångade in afrikaner i deras hemländer, utan de såldes av afrikanska slavhandlare. När frisläppta afroamerikanska slavar fick Liberia som ”sitt” land på 1800-talet – vet du vad dom gjorde? Jo, de förslavade ursprungsbefolkningen som de tyckte var efterblivna. Andra världskriget; miljoner människor blev dödade förutom judarna; romer, sinter, ryssar, människor med funktionsvariationer, polacker, homosexuellea, Jehovas Vittnen- men det är judarna som har tagit ”patent” på förintelsen.Lustigt att du nämner Sydafrika – vet du om att det pågår vad som kan liknas vid ett folkmord på vita farmare? De ligger i bakhåll i timmar, och när farmägaren dyker upp rånas och mördas familjen, kvinnor och barn våldtas. När farmarna hade en fredlig protest mot detta svarade Sydafrikas regering med att om de protesterade en gång till skulle de starta ett inbördeskrig. Alltså regeringen går ut med ett fullskaligt hot om mord mot en minoritetsgrupp! Jag är helt enkelt så fruktansvärt trött på identitetspolitiken och offerpolitiken, där den vite mannen är den yttersta formen av förtryckare, paradoxalt är den vite mannens länder de mest trygga, där kvinnor har mest rättigheter etc, dit förtryckta människor vill komma. Om en liten flicka gillar Vaiana och ser upp till henne, är det då inte ett sätt att öka minoritetsgruppers inflytande? Och om patriarkatet ska krossas – vad ska det ersättas med? Fullskalig anarki?

    • Stina Hägglund

      21 februari, 2018 kl. 09:55

      Självklart måste vi ta ansvar för vår historia eftersom att den i stor grad har format oss och våra beteenden till dem vi är idag. Det känns lite som att vi är på två olika planeter och diskuterar. Vi kunde inte ha mer olika uppfattning om livet än vad vi har. Att Judarna har fått stor uppmärksamhet när det kommer till andra världskriget var att de var den största och mest utpekade gruppen (6 av 13 miljoner). Det är vansinnigt och oerhört antisemitistiskt att påstå att judarna tagit ”patent” på förintelsen? Hitler pekade ut judarna specifikt som samhällens avskum och spred sin propaganda därefter. De övriga 7 miljonerna bestod av blandade folkgrupper och att de förintades är minst lika hemskt som att judarna gjorde det. Jag har aldrig stött på en Jude som påstår något annat?

      Återigen, du tänker inte ur ett större perspektiv. Givetvis finns det vita människor som far illa, svarta som förtrycker svarta och så vidare. Men faktum kvarstår ändå, att globalt sett får svarta mindre betalt, har svårare att få jobb, pekas stöddigt ut som förövare framför vita, får höra glåpord och rasistiska kommentarer dagligen, får aldrig synas i samma utsträckning som vita och åter igen; listan bara fortsätter. Strukturellt sett över hela världen förtrycker vi vita svarta. Att påstå något annat är otroligt världsfrånvänt.

      Hur kan du mena att motsatsen till ett patriarkalt samhälle behöver vara fullständig anarki? Hur vore det med ren och skär jämställdhet? Där män och kvinnor har samma rättigheter och samma värde? Där hudfärg inte placerade oss i olika fack utan bara var just det, en hudfärg. Nu handlade mitt inlägg om CA och jag vill inte ens ge mig in på att diskutera den vite mannen med dig då du har en helt annan världsuppfattning än vad jag har och du verkar inte vara speciellt öppen för att lyssna. Det blir lite som att hälla vatten på en gås och jag orkar inte lägga min energi på det. Den vite mannen har genom alla tider har ställt till med fruktansvärt mycket lidande. Jag köper ingenting av det du säger.

      Agree to disagree!

  • Linnea

    21 februari, 2018 kl. 10:53

    Jag brukar inte kommentera i bloggar men måste säga att jag tycker att du skriver såå bra! Du argumenterar och svarar på dina kommentarer på ett fint, tydligt och bra sätt trots att du inte håller med. Ovanligt i bloggvärlden!
    Jag blir oerhört inspirerad av att läsa allt du skriver och som mamma till en liten ettårig kille tar mycket av ämnena du skriver om (såklart även detta) mycket av min tankeverksamhet. Jag är rent ut sagt skiträdd att han ska växa upp och bli ”den vite priviligierade mannen” eller bli en ”mansgris” och att läsa din blogg ger mig mycket bra tankar på Hur jag kan försöka tänka för att motverka detta och göra min son till en modern man med ett självklart jämndställhetstänk gentemot precis alla människor han möter och inte möter. Så tack för att du är så bra!

    Kram från Skåne!

    • Stina Hägglund

      21 februari, 2018 kl. 11:06

      Om du bara visste vad din kommentar värmde mig just idag. Tack för all kärlek Linnea, det behövde jag ❤️

  • Hanna

    21 februari, 2018 kl. 13:39

    Såg youtube-klippet häromdagen och har sedan dess funderat mycket på CA och vad det innebär. Kan fortfarande tycka att det ibland är svårt att veta var gränsen går mellan cultural appropriation och cultural appreciation. När det gäller vår egen ursprungsbefolkning, samerna, så skulle jag tycka att cultural appropriation är att använda deras högtidsdräkt utan att vara same och förstå innebörden av dräkten. Men en del av deras traditionella smycken, såsom tennarmbanden, tillverkar ju många samer själva och säljer. Att bära sådana armband för att man tycker att det är vackert, det borde väl vara cultural appreciation? Ett annat exempel är när min syster arbetade med hjälparbete i Guatemala och hon fick speciella högtidskläder som en gåva av ursprungsbefolkningen, som hon bar under en högtid där för att hedra dem. Är det då okej att hon bar dem för att hon fick högtidskläderna av folket själva?

    Tycker det är så svårt, är så rädd att trampa någon på tårna och vill därför försöka förstå mer :/

    • Stina Hägglund

      22 februari, 2018 kl. 15:46

      Hej Hanna! Jag håller verkligen med dig att det kan vara svårt att veta vart gränserna går. Precis som Lovette sa i klippet är det skillnad på att ta på sig en folkdräkt som en slags utklädnadskostym (hej Måns Zelmerlööf) och att få den av t.ex. en Same att ha på sig på någon slags tillställning. Jag tänker så här att allt som jag känner mig osäker på kan jag försöka googla fram och se om det finns något skrivet om det. Gör det inte det kan jag höra med någon som jag känner till från den specifika kulturen.

      Som sagt, det är klurigt men om alla skulle ha din inställning skulle vi komma någonstans. Viljan att lära är nyckeln! Det absolut viktigaste tycker jag är att vi känner en ödmjukhet inför CA och har ett öppet sinne att vilja lära oss mer och att ta saker och ting till oss.

      Tack för dina delade tankar Hanna <3

  • T

    22 februari, 2018 kl. 15:16

    Tack för att du delade detta klipp (så bra och lärorikt!) och tack för att du orkar ta debatten i kommentarsfältet.
    Det minsta en som vit kan göra när Lovette tar sig tiden att göra ett sådant pedagogiskt klipp är att LYSSNA och försöka förstå. Precis som en själv önskar att män ska lyssna när en försöker förklara nackdelar och följder av patriarkatet.

    Ha en fin dag! ?

    • Stina Hägglund

      22 februari, 2018 kl. 15:38

      Sååå mycket kärlek till dig. Tack <3

  • Elina

    28 februari, 2018 kl. 09:40

    Tack för att du lyfter ämnet! Jag är själv same och har funderat mycket på detta utan att vara insatt alls i debatten kring CA. Jag har inte heller sett livestreamen men tänker att detta är en svår avvägning. I och med att den samiska kulturen är i minoritet så finns det en del av mig som tänker att vi behöver svenskar och andra som kan uppskatta och förstå kulturen. Här kanske ex.tennarmband kan ha en funktion. Men sen finna det nån slags gräns, som du också rör vid när du svarar på kommentarerna nedan, när det börjar handla om att använda en minoritetskultur som inte är min för att själv tjäna på det. Gällande uppmärksamheten som den samiska kulturen fått i Sverige de senaste åren börjar det ibland dra åt det hållet… typ Måns Z. Min kultur är ju inget för allmänhetens underhållning. När
    Den exploateras som den ibland gör så upplevs det verkligen nedvärderande, som att kulturutrrycken bara är ett stort skämt. Samtidigt som jag också blir glad när den samiska kulturen får uppmärksamhet – just eftersom vi är en minoritet. Aja, det är inte en enkel balansgång. Ville egentligen bara dela lite av mina halvt ogenomtänkta tankar och säga tack för att du lyfter frågan! Den är viktig!

    • Stina Hägglund

      1 mars, 2018 kl. 21:51

      Tack fina Elina för din kommentar! Precis som du säger finns det så mycket att fundera kring och ta ställning till. För mig som inte är same har jag mycket respekt för det du berättar och säger som är same. Allt handlar om att hitta skillnaden mellan att uppskatta och appropriera. Tänker att det kanske är skillnad att köpa ett tennarmband som är tillverkat och säljs av en same och uppskatta det än att en kedja som H&M börjar sälja tennarmband för 39:90 och därmed approprierar er kultur. Där är det viktigt att vi som inte är av minoritet lyssnar på er som är det för att höra vad ni har att säga om saken.
      Så fint att få läsa dina ”ogenomtänkta” tankar. Tack för din kommentar <3